Gmina Miasto Szczecin – działając przez swojego pełnomocnika, Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” Sp. z o.o. – rozstrzygnęła postępowanie na „Zakup 6 sztuk niskopodłogowych autobusów dwuczłonowych z napędem mild hybrid wraz z prawem opcji”. Przetarg ogłoszono 6 października, a do rywalizacji stanęły dwie firmy: MAN TRUCK & BUS POLSKA oraz Solaris Bus & Coach.
W podstawowym zakresie zamówienia obie oferty były bardzo zbliżone cenowo. MAN wycenił dostawę sześciu autobusów na 17 918 640 zł (z opcją: 35 837 280 zł), natomiast Solaris zaproponował 17 866 980 zł (z opcją: 35 733 960 zł). Ostatecznie to właśnie ta, minimalnie niższa kwota przesądziła o wyborze.
O zwycięstwie zdecydowała cena
Zamawiający oceniał oferty według czterech kryteriów: ceny (60 proc.), liczby miejsc pasażerskich (10 proc.), długości gwarancji (20 proc.) oraz zużycia paliwa (10 proc., maks. 53/100). W punktacji końcowej Solaris uzyskał 100 pkt, a MAN 99,83 pkt.
– Minimalnie korzystniejsza okazała się oferta Solarisa – informuje Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica” i dodaje: – Zdecydowała cena. Za pozostałe trzy kryteria obaj wykonawcy otrzymali taką samą liczbę punktów.
MAN ma 10 dni na złożenie ewentualnego odwołania od decyzji komisji przetargowej. Jeżeli odwołanie nie wpłynie, SPA Klonowica i Solaris podpiszą umowę. Termin związania ofertą wyznaczono na 9 lutego 2026 r.
Jakie autobusy zamawia Szczecin
Specyfikacja obejmuje autobusy dwuczłonowe o długości od 17,50 do 18,10 m. Wymagana całkowita liczba miejsc pasażerskich to co najmniej 130, w tym minimum 40 miejsc siedzących, z czego co najmniej 12 ma być bezpośrednio dostępnych z niskiej podłogi.
Napęd ma stanowić 6-cylindrowy silnik wysokoprężny, z zastosowaniem modułu hybrydowego w postaci dodatkowego silnika elektrycznego (mild hybrid). W wyposażeniu przewidziano m.in. klimatyzację, oświetlenie wewnętrzne w technologii LED, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny (minimum 9 kamer), urządzenia do zliczania potoków pasażerskich oraz cztery dwuportowe ładowarki USB umieszczone na ścianach bocznych w przestrzeni pasażerskiej.
Termin wykonania zamówienia określono na maksymalnie 550 dni od dnia zawarcia umowy. Z kolei okres, w którym zamawiający będzie mógł skorzystać z prawa opcji (zamówić dodatkowych sześć takich samych autobusów), wynosi sześć miesięcy od podpisania umowy.
Kontekst taborowy Klonowicy
Przypominamy, że obecnie Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe „Klonowica” ma 104 autobusy, z czego 16 elektrycznych. Spółka jest jednocześnie w trakcie odbioru technicznego 14 kolejnych autobusów elektrycznych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.